Fra 1. januar 2026 bliver erhvervsdrivende virksomheder omfattet af nye krav til digital bogføring i bogføringsloven. Det betyder, at bilag og regnskab fremover skal opbevares og håndteres digitalt.
Hvad betyder digital bogføring for dig?
De nye krav til digital bogføring betyder, at du fremover ikke skal aflevere bilag og regnskabsmateriale på papir. Det skal opbevares og håndteres digitalt.
Det gælder eksempelvis:
- Fakturaer.
- Salgsrapporter.
- Kasserapporter.
- Kontrakter.
- Andre bilag, der hører til dit regnskab.
De små daglige papirstrimler fra kasseapparater må du gerne gemme for egen skyld, men salget skal være dokumenteret i digitale salgsrapporter. Du kan finde inspiration til en digital salgsrapport her på siden ved at klikke på det format, du bruger: LibreOffice Calc eller Microsoft Excel.
Du skal desuden lave en sikkerhedskopi af dit regnskabsmateriale ugentligt. Den skal opbevares et andet sted.
Hvordan sendes regnskabsmateriale digitalt?
Når du skal sende dit regnskabsmateriale digitalt, så skal det ske via email til Mercuria. Du kan enten medsende det via email eller du kan sende det som et link.
Du skal dog være opmærksom på følgende krav til regnskabsmaterialet:
- Regnskabsbilag skal være dannet digitalt, så de er letlæselige og fylder så lidt som muligt. De må ikke være fotograferet eller scannet fra papir.
- Kontoudtog skal starte på den første dag og ende på den sidste dag i moms- eller regnskabsperioden. Ikke omvendt.
- Regnskabsbilag skal være sorteret i samme rækkefølge som de forekommer på kontoudtoget. Mercuria kan ikke længere ordne og sortere bilag.
- Der må ikke være bilag, der hører til en anden moms- eller regnskabssperiode.
Hvem har ansvaret for digital bogføring?
Det er virksomhedens ledelse, der har det fulde ansvar for, at de nye krav til digital bogføring bliver opfyldt.
Ansvaret kan ikke overlades til revisor, bogholder, advokat eller andre, men Mercuria hjælper naturligvis gerne med vejledning.
Hvad skal du gøre nu?
Det er en god idé allerede nu, at sikre dig, at du kan lave og gemme dokumenter digitalt som PDF-filer.
- Du skal kunne bruge en PDF-samler, der passer til din computer eller mobiltelefon.
- Du skal kunne sende en PDF-fil via email.
- Hvis din PDF-fil er stor, skal du også kunne sende den via email som et link.
- Du bør overveje, om du skal have professionel IT-assistance.
Hvad er PDF?
PDF er en forkortelse af Portable Document Format og er en digital dokumentstandard, der bruges til opbevaring og håndtering af dokumenter. PDF kan bruges på Android, Apple IOS, Microsoft Windows, Ubuntu Linux og mange andre operativsystemer. PDF kan også bruges i browsere, som Firefox. Læs vores information om PDF.
Sikkerhedskopiering.
Vi har lavet en lille vejledning i sikkerhedskopiering af bilag og regnskab.
Hvor kan du læse mere?
Du kan læse mere om de nye krav til digital bogføring i bogføringsloven, herunder bekendtgørelse nr. 205 og 297.